90-talet var något alldeles speciellt. Det var tiden innan smartphones, innan streaming och innan allt fanns ett klick bort. Istället handlade det om att vänta, längta och verkligen uppleva saker på riktigt.
Här är 10 saker som alla som växte upp på 90-talet garanterat minns.
1. Att blåsa i Nintendo-kassetter
Det spelade ingen roll hur många gånger det inte fungerade. Man tog ut kassetten, blåste lite i den och satte tillbaka den igen. Och på något sätt kändes det alltid som att det faktiskt hjälpte.
2. Modemljudet när man kopplade upp sig
Det där skrikiga, knastriga ljudet som fyllde hela rummet. Internet var inget man bara hade igång hela tiden, det var något man kopplade upp sig till. Och ingen fick ringa samtidigt.
3. VHS-band och att spela in TV-program
Missade du ett program så var det kört. Därför satt man redo med videon för att spela in sina favoriter. Och ja, man hade alltid ett band med flera olika program inspelade ovanpå varandra.
4. Lördagsgodis som veckans höjdpunkt
Att gå till affären på lördagen och plocka smågodis var en ritual. Man stod där länge och valde noggrant. Det var inte bara godiset, det var hela grejen.
5. Tamagotchi som alltid dog i fel läge
Man försökte verkligen hålla den vid liv. Matade, städade och tog hand om den. Men ändå lyckades den alltid dö när man var i skolan eller inte hade tid.
6. Att spela Snake på mobilen
När de första mobiltelefonerna dök upp var Snake allt man behövde. Enkelt, frustrerande och helt omöjligt att sluta spela.
7. Att vänta på sina favoritprogram
Det gick inte att pausa eller spola tillbaka. Var det dags för ett visst program, då satt man där i tid. Missade man början så missade man den.
8. CD-skivor och freestyle
Man hade sina favoritlåtar på repeat och kunde varenda rad utantill. Antingen satt man med en freestyle eller en CD-spelare och bara lyssnade.
9. Raster som kändes oändliga
Fotboll, kull, hopprep eller bara häng med kompisar. Raster var inte något man skyndade igenom, de var en av dagens bästa stunder.
10. Känslan av att allt var lite enklare
Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det var. Men något med 90-talet gjorde att saker kändes mer på riktigt. Mindre stress, mer närvaro och fler stunder man faktiskt minns.
90-talet var kanske inte perfekt, men det var äkta. Och det är nog därför vi fortfarande tänker tillbaka på det med ett leende.
Vilken av de här sakerna minns du starkast?
